Tidningsannonsering återupprättar Tropicanas rykte

2017/05/23

tropicana

Bakgrund

Tropicana slog sig ihop med den brittiska tidningen The Telegraph för att göra ett inlägg i sockerdebatten och få britterna att återigen ställa fram juicen på frukostbordet. I kölvattnet på debatten om sockrets hälsorisker, har Tropicanas försäljning minskat drastiskt, speciellt till höginkomsttagare över 45 år då den gruppen i allt större utsträckning väljer sockerfria alternativ. Målet för Tropicana och brittiska mediebyrån OMD var att få storkonsumenter av juice att berätta om juicens fördelar med budskapet: ”ett litet glas juice ger dig mycket av det du behöver”.

Case

Genom samarbetet med The Telegraph lyckades kampanjen nå 20 procent av den önskade målgruppen och Tropicanas rykte återupprättades på marknaden. För kampanjen tog den kreativa byrån AMV BBDO fram den engagerande karaktären 'Little Glass' som syntes i både den tryckta och den digitala marknadsföringen.

Tropicana körde kampanjen i sex av The Telegraphs tidningsdelar samt på deras webbplats och i sociala medier. I de tryckta annonserna i The Telegraph publicerades orange annonser under tre månader, inklusive ett helt övertagande av tidningens helgutgåva och 70 dagars värdskap för sista sidans väderprognos. Satsningen online omfattade en blogg av Arabella Weir som handlade om morgonens utmaningar.

De snabba, korta budskapen var i linje med kampanjens budskap om att dricka ett mindre glas Tropicana varje dag för att bäst dra nytta av hälsofördelarna.

Resultat

Fler än 80 procent sa att kampanjen fick dem att köpa Tropicana oftare
Över 40 procent av läsarna har agerat efter att de sett reklamen
En 10-procentig ökning av Telegraph-läsare som dricker Tropicana
100 procent ökning av läsare som sa att Tropicana var prisvärt


Case Submitted By: Newsworks