Staffan Hultén: Reklameffekt i svarta siffror

Submitted by: Peter Johansson 2017/06/07

Observationsvärde och tid. Det är två egenskaper hos print som är både oöverträffade och utmärkta i en kombination med andra medier. Det visade Staffan Hultén under Print Powers förmiddagsevent Mixa-print – maxa effekten den 2 juni.

– Du ska vara på det klara med att när du börjar mixa i dina kampanjer så börjar det hända grejer, sade Staffan Hultén när han inledde halvdagseventet Mixa print - maxa effekten på Teater Pero några dagar in i juni. 

Han är medgrundare till mätföretaget Rampanel som mäter och lagrar framförallt de minnesspår som dagstidningar och tidskrifter lämnar från sig. Bland deras kunder finns allt från New York Times till Norrköpings Tidningar. 

– Det vi minns är det som är relevant för oss., eller sådant vi redan känner till. Vi utsätts för tusentals kommersiella budskap per dag och skulle vi inte ha förmågan att filtrera skulle vi bli galna, berättade han. 

Print ger relevans

60 procent av anledningen till att vi minns reklam ligger i relevansen. Och print ger möjlighet för annonsörer att förklara sin relevans för mottagaren på ett sätt som onlinemedier inte mäktar med.

– Det är tiden som spelar in. Ska du skapa relevans behöver du utrymme att vara tydlig, och för en viss dramaturgi. Det får du i print där du har ungefär 35 ord och en bild på dig att förklara din relevans för mottagaren. 

Därför är print även oslagbart för mindre välkända varumärken, som kan behöva den extra tiden på sig att förmedla sitt budskap.

– Online, där mottagarens uppmärksamhet begränsas till omkring en sekund är det såklart mycket svårare. 

Online ger kännedom

Däremot räcker det med en sekund för en annonsör att påminna om mottagarna om att de är relevanta. Det förutsätter alltså att relevansen redan är etablerad, vilket kräver antingen kommunikation i ett ”långsammare media” eller ett redan välkänt varumärke. 

Det är oerhört tacksamt att surfa på varumärkeskännedom när du annonserar online. 

Kombinationen ger effekt 

Print ger alltså tiden att förklara ett varumärkes relevans och online kan det öka kännedomen. Så, det är när vi börjar blanda medieslagen som det blir intressant, konstaterade Staffan Hultén. 

– Effekterna överlappar varandra och dessutom gör dubbeltäckningen det väldigt intressant. En person som har sett en kampanj i flera medier är mycket mera påverkad än den som endast sett den i ett media. 

Effekten var tydlig hos en av Rampanels kunder: När Aftonbladet blandar print och webb ökar observationsvärdet med 54 procent. När print går tillsammans med mobilt ökar observationen med 95 procent. 

– Kampanjens syfte är att lära mottagaren vad vi vill säga. Gör vi det i olika sammanhang, i olika kanaler och medier så kommer mottagaren att observera, förstå och minnas budskapet bättre. 

 

Print Power kommer eventuellt att genomföra fler seminarier framöver. Prenumerera på Print Powers nyhetsbrev, så riskerar du inte att missa kommande händelser, och får dessutom nyheter inom marknadsföring och print i epostlådan en gång i månaden. 

 

Staffan Hulten, Rampanel

Staffan Hulten, Rampanel