Splay Gaming – en oväntad succé

2017/03/21

Splay Gaming, den av många oväntade tidningen för gamers och youtubers, har gjort succé bland målgruppen. 

När den digitala communityn Splay gick ut med lanseringen av deras magasin Splay Gaming i höstas, fick David Emt som är projektledare för tidningen från flera håll höra hur fel det var för dem att satsa på print. Målgruppen var trots allt unga och digitala, menade kritikerna. Tre nummer senare är David stolt och nöjd över att kunna säga att satsningen var allt annat än fel.

– Mottagandet bland våra följare har verkligen överträffat våra förväntningar. Redan innan lanseringen var antalet prenumeranter fler än vi hoppats på och enligt vår utgivare Orage var försäljningssiffrorna från det första numret väldigt bra, inte minst för en produkt som är helt ny på marknaden, berättar David Emt. 

Tidningen lanserades för att stärka relationen med målgruppen. Och förutom att bidra med möjligheten att vara med Splays föjlare även efter skärmtid, har tidningen visat sig vara en social isbrytare online.

– Det är många av våra följare som lagt upp bilder på sig själva och tidningen i sociala medier och därmed gett oss chansen att ta kontakt och tacka dem. Många har hört av sig och frågat var de kan få tag på tidningen och vi kunnat hjälpa dem att hitta närmaste återförsäljare. 

Små saker, menar David Emt, men sådant som stärker relationen med målgruppen på ett personligt plan. 

– Det ger en helt annan närhet till våra följare. 

Tidningen ges ut varannan månad och har hunit med tre nummer hittills. Efter sex nummer ska läget utvisa huruvida tidningen kommer att fortsätta.

– Fortsätter det i den här takten kommer vi definitivt att fortsätta ge ut tidningen. 

I Splay Gaming får läsarna tips och tricks för att bli bättre spelare, men framförallt chansen att lära känna varumärkets influencers bättre.