P&G spar en miljard på att rensa bort ineffektiv digital reklam

Submitted by: Peter Johansson 2017/08/21

Procter & Gamble, P&G, drog in på digitala annonser värda cirka 1,1 miljarder kronor under det gångna kvartalet. Anledningen: en stor del av annonserna ansågs inte göra jobbet.

P&G, med varumärken som Pampers och Gillette, är en av världens största annonsörer – 2015/2016 låg reklambudgeten på sju miljarder dollar. Insikten att en stor del av de digitala annonser de köper visas på sajter med enbart botdriven trafik eller med innehåll som varumärket inte vill förknippas med, har fått dem att rensa upp bland annonsköpen.

– Vi fick data som visade att reklamen fanns på dåliga ställen, eller inte hade någon effekt. Så vi tog bort den. Vi kommer inte att följa någon formel för hur mycket vi ska spendera, eller en viss share of voice. Vi vill att varje dollar ska ge ökat värde för kunderna och för våra intressenter, förklarade P&Gs vd David Taylor i samband med att koncernens kvartalsrapport presenterades i juli.

Försäljningssiffrorna under perioden bekräftade draget. Trots storstädningen ökade koncernens försäljning med 2 procent.

– För mig bevisar det att de investeringar vi kapat var mycket ineffektiva, sade finansdirektör Jon Moeller under presentationen.

Procter & Gamble, varumärken

Några av den amerikanska koncernen Procter & Gambles många varumärken. Bild: P&G pressbild.