Ny kvickfotad annonskampanj från Ikea

2017/12/21

Ikeas senaste annonskampanj ramar in rekorddyra konstverket ”Salvator Mundi” med tavelramen Virserum, värd 199 kronor. Kampanjen gick ut kort efter att nyheten om målningens värde blivit känd.

Ikea har med anmärkningsvärd kontinuitet under året skickat ut blixtkampanjer som rider på högaktuella händelser. Flera gånger bärs de kvickfotade annonserna även av print. Färskast i minnet är annonsen Apple juice http://www.adsoftheworld.com/media/print/ikea_apple_juice som gick ut direkt efter Apples hajpade årliga release-event. Och i slutet av november var det alltså dags igen. Denna gång är det den overkliga summa pengar konstverket ”Salvator Mundi” av Leonardo Da Vinci såldes för i mitten av samma månad, som är i fokus. Endast dagar efter nyheten om att tavlan sålts för rekordbeloppet 450 312 500 dollar (ca 3,8 miljarder kronor), publicerats i världspressen, gick Ikea ut med sin annonskampanj om en av deras tavelramar, Virserum. Prislappen på 9,99 dollar följdes av copyn: When you spend $450 million and you don’t like the frame.”

– På Ikea tycker vi att alla borde ha möjligheten att dekorera sitt hem utan att spendera sina livsbesparingar. Därför erbjuder Ikea ett flertal ramar som funkar med alla foton, print eller målningar du vill visa upp, även dem från 1 490, säger Morten Kjaer, Creative Director på Ikea Creativ Hub, i ett pressmeddelande.

Ikeas annonskampanj för Virserum

Ikeas annons för tavelramen Virserum.