M&C Saatchi: ”Vi gör ingen skillnad mellan on- och offline”

Submitted by: Peter Johansson 2017/06/07

Det är i mixen en reklamkampanj uppnår högsta möjliga effekt, inte i det ena mediet eller det andra. Det menade Klara och Bjarte Eide från M&C Saatchi som delade med sig av några sina effektivaste kampanjer på Print Powers event Mixa print – maxa effekten. 

För fyra år sedan grundades M&C Saatchi av några välkända digitala marknadsföringsprofiler under en tid då reklambranschens fokus var fixerat på digitala medier. Trots det var print med och skapade effekt bland byråns första uppdrag och har varit en återkommande lagspelare i deras kampanjer sedan dess. 

– Vi älskar kommunikation som ger effekt, oavsett vilka kanaler som bär den, sade Klara Eide under Mixa print-eventet som hölls i Teater Pero i Stockholm i början av juni. 

– När vi startade byrån skulle vi inte göra skillnad mellan on- och offline. Digital närvaro kan mycket väl vara en grund i ett varumärkes kommunikation, men det är en kombination av kanaler och tillvägagångssätt som ger effekt. Vi har haft kunder som valt att köra uteslutande digitalt och det har helt enkelt inte gett någon effekt, fortsatte Bjarte Eide. 

Framgångar genom mixen

De berättade att de under åren har skapat flera kampanjer där kombinationen on- och offline gett bästa effekt. 

En av dessa var en kampanj för Norwegian som grundade sig i ett missnöje i den norska flygbranschen vilket resulterade i att 700 piloter gick ut i strejk. Något som blev en toppnyhet i stora delar av världen och en PR-kris för flygbolaget. 

För att försäkra sig om att Norwegian grundvärderingar inte glömdes bort i tumultet kommunicerades dessa, enkelt och tydligt ut på storformatstryck vid all presskontakt samt via print- och onlineannonser under strejken. Dagen efter strejken var över publicerade de en (förberedd) printannons i morgonpressen där flygbolaget bad om ursäkt för turbulensen. 

– Under strejken dök alla försäljningssiffror och passagerarantal. Men direkt efter så såg vi att siffrorna stegrade igen och efter två veckor var de uppe på normal nivå. Och under den efterföljande sommaren slog Norwegian försäljningsrekord, berättade Bjarte Eide. 

Ökade försäljningen drastiskt

Ett annat exempel är hur den asiatiska marknadens negativa association till Carlsbergs varumärke vändes till något positivt. Öltillverkaren hade insett att deras välkända payoff ”Probably the best beer in the world” inte fungerade i Asien, eftersom ordet ”probably” där kommunicerar något som inte når hela vägen fram. 

M&C Saatchi kompletterade payoffen med copyn ”Yes we” följt av en bild på en Carlsbergsburk (burk = can på engelska) och skapade en kampanj som gick i både print och online.

Kombinationen gav den räckvidd de hade hoppats på och lyckades omvända ”probably” till något positivt på den asiatiska marknaden. 

– Försäljningen ökade drastiskt som en direkt effekt, konstaterade Klara Eide.

Klara Eide, Bjarte Eide M&C Saatchi

Klara Eide och Bjarte Eide från M&C Saatchi.

 

Print Power kommer eventuellt att genomföra fler seminarier framöver. Prenumerera på Print Powers nyhetsbrev, så riskerar du inte att missa kommande händelser, och får dessutom nyheter inom marknadsföring och print i epostlådan en gång i månaden.