Johan Swedenborg: "Att vara på riktigt"

2017/03/23

Det diskuteras flitigt i många sammanhang kring värdet av print i förhållande till digitala möjligheter. Så kallad ”gammelmedia” polariseras mot nya tekniker och användning av till exempel big data, marketing automation och sociala medier. Dåtid ställs mot nutid. Bra mot dåligt. Och så vidare.

Inget av det där är riktigt sant.

I en komplex värld handlar det mesta om att förenkla för att nå fram. Ingen människa har idag möjlighet att sätta sig in i alla perspektiv eller fakta som krävs för att kunna jämföra och avgöra vad som egentligen är bäst. Förenklingssjukan breder ut sig och tar nya former. Populism, buzz och hype. När alla säger samma sak är det antagligen inte balanserat med verkligheten, utan det passar bra och känns modernt och logiskt. Vi gillar att röra oss i flock.

Någon klok skrev en gång att ”du ska inte låta dig förvillas av fakta, för världen består av uppfattningar”. Och precis så är det. Det får starkt stöd i mycket av den forskning som gjorts de senaste 15 åren för att förstå mer av hur hjärnan fungerar. De insikterna har ännu inte nått en tillräckligt bred massa.

 

Så, om vi lämnar tankarna kring att det ena skulle vara bättre än det andra så hamnar vi på det som faktiskt är ämnat att göra skillnad; innehållet och känslan. Eller kort och gott – uppfattningen vi lämnas kvar med efter att vi nåtts av kommunikationen. Jag tycker att det idag ägnas för lite tid att titta på den aspekten.

Kommunikation som berör och lockar fram känslor hos mottagaren är bevisat det som skapar och stärker minnen, och har därmed starkast påverkanseffekt över tid. Här anser jag att print som kanal, rätt utfört, har några starka fördelar mot en flyktig digital värld. Inte bättre, bara annorlunda. Vi på Svenssons i Lammhult jobbar framgångsrikt med, och ser stort värde av, en omfattande onlinenärvaro - men också för printade produkter. Bland annat vårt prisbelönta kundmagasin, c/o Svenssons, som vi ger ut två gånger om året till Sveriges mest köpstarka och inredningsintresserade möbelkunder.

 

Betänker man den uppmärksamhet som ges av mottagaren när ett hundra sidor högkvalitativt producerat och estetiskt tilltalande magasin dimper ner i brevlådan, är det inte mycket som slår det. Fantastiska bilder som förför och välskrivna texter som fångar dig och gör dig lite klokare. Och kontexten, med ett för ändamålet noga utvalt papper, adderar ett sinne ytterligare – beröring. Läsning av magasin sker oftast planerat i lugn miljö, vilket ger fokus åt innehållet. Det blir din stund. När syn, känsel, miljö och intellekt får samverka så här, finns alla förutsättningar. Det handlar inte om fakta – det handlar om uppfattningen som blir kvar. För mig handlar det om att skapa kommunikation som känns på riktigt hos mottagaren som en kontrast till det snabba och flyktiga som ingen minns. Print klarar det. Att vara på riktigt.

 

Johan Swedenborg är marknadschef för Svenssons i Lammhult, som är en ledande detaljhandelskedja i Sverige inom försäljning av kända skandinaviska och internationella designmöbler i originaldesign. Företaget har fem butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lammhult samt bedriver distanshandel via telefon och i webbutiken svenssons.se.