Byggmax: Så binder vi samman print och digitalt

Submitted by: Peter Johansson 2017/06/16

Byggmax är ett av Sveriges framgångsrikaste byggvaruhus. Det är mycket tack vare en näst intill sömlös marknadsföring mellan byggvaruhusets off- och onlinekanaler.

Marknadschef Emelie Gessner kom till Print Powers event Mixa print – maxa effekten för att berätta om den framgångsrika strategin.  

Stommen av Byggmax marknadsföring utgörs av tv och oadresserad direktreklam. Samtidigt kommunicerar byggvaruhuset på Facebook, Twitter och publicerar "så gör du"-klipp på Youtube. Allt sker alltid med fokus på kunden. 

– Vi tar ett steg tillbaka och sätter spotlighten på våra kunder och deras projekt, berättade Emelie Gessner under Mixa print – maxa effekten som arrangerades av Print Power i tidig juni. 

– Det handlar om grundläggande psykologi, alla människor vill bli bekräftade och det är det som är kärnan i vårt koncept, förklarade hon.

Oftast inleds kedjan i tv-reklamen där en vanlig kunds projekt presenteras. I de fysiska utskicken återkommer samma person på framsidan och på insidan berättas mer om projektet. I sociala medier uppmanas kunderna ge egna tips och lägga upp bilder på egna projekt. 

Teveserie breddar mixen

Emelie Gessner berättade även att de från och med 7 juni även utökar sin marknadsföring med teveserien Alla bygger i TV4. 

– Seriens huvudpersoner är kunder som arbetar med olika byggprojekt, inte en expert eller skådespelare. Det är ett realityprogram i all dess mening.

Precis som tidigare kommer tv-seriens huvudpersoner att återvinnas i byggvaruhusets reklamfilmer, sociala medier och DR. 

En av Nordens största inom DR 

15 gånger per år skickar Byggmax 8-12 sidiga reklamblad till i stort sett alla villahushåll i Sverige. Det gör dem till en av nordens största DR-distributöer.

– Vi få jättebra effekt på vår DR. Våra DR-blad är mycket mer varumärkesbyggande än säljande. Det är färre produktpriser och mer kring vad våra kunder bygger.

– DR kostar en hel del pengar, men vi värderar varje år hur våra kunder uppfattar dem och vilken effekt de har. Och vi ser om och om igen att det är värt resurserna, berättade Emelie Gessner. 

Emelie Gessner, marknadschef Byggmax

Emelie Gessner, marknadschef Byggmax