DR-Monitorn: Därför älskar vi brevlådan

Submitted by: Peter Johansson 2017/05/23

I DR-monitorn 2017 berättar Postnord varför 70 procent av svenskarna tar del av reklam i brevlådan, varje dag. 

Bara 9 procent av de tillfrågade i senaste DR-monitorn säger att de är positiva till kommersiella budskap i e-posten. För sociala medier och mobilen är siffran 6 respektive 5 procent. När det kommer till brevlådan är däremot 26 procent positiva till reklam. 

Enligt DR-monitorn handlar det till stor del om mottagarens önskan om kontroll. I brevlådan behövs varken fjärrkontroll, adblockers eller filter för stänga av reklamen. Här kan mottagaren själv välja när det passar att ta del av den. För 47 procent sker det samma dag som den kommer. 4 procent tittar på den dagen efter, 16 procent vid ett senare tillfälle och 3 procent ”vet ej”. 30 procent väljer bort reklamen de får i brevlådan helt. 

Klarar delikat balansgång

Brevlådan är också den kanal där mottagaren uppskattar reklam som mest och ligger i topp som den roligaste kanalen att få reklam i. Det tåls att jämföras med sociala medier som endast 3 procent anser är den roligaste kanalen för reklam.

– Det verkar som om direktreklam klarar den svåra balansgången mellan att vara personlig och uppfordrande men ändå inte påträngande, säger Peter Callius, affärsområdeschef för Media vid Kantar Sifo, i en kommentar. 

Print först ökar digital effekt

Det är givetvis goda nyheter för alla marknadsförare som vill nå fram. DR-monitorn konstaterar dessutom att en kombination av olika medier är det mest effektiva. Och för bästa effekt ska fysiskt komma först. Det ökar uppmärksamhetsvärdet och leder in mottagaren till digitala kanaler. Bland de beteenden som triggas av fysisk reklam är ett besök till avsändarens hemsida det vanligaste (42%). Därefter kommer besök till butik eller företag (36%), prisjämförelser online (29%) och onlinesökningar på den vara eller tjänst det aktuella erbjudandet gäller. 

Vad är det då vi vill ha i brevlådan? Enligt DR-monitorn allt från inspiration till konkreta rabatterbjudanden. 

Rabatter och varuprover mest poppis

På frågan om vad mottagarna vill ha mer av i brevlådan svarade 35 procent rabattkuponger, 21 procent varuprover, 18 procent rabattkoder och 16 procent kundklubbserbjudanden. Att katalogen även är välkommen i brevlådan, styrks av det faktum att 82 procent av mottagarna sparar de kataloger som är intressanta för dem. För 24 procent gäller det resekataloger, för 23 % handlar det om möbler och inredning och för 15 procent om mode, medan 12 procent gärna förkovrar sig i utbudet av byggvaror.

För mer fakta och statistik hittar du DR-monitorn 2017 här. 

DR-monitorn 2017 bygger på resultat från en undersökning från Kantar-Sifo om hur, när och varför svenskarna tar emot reklam i olika kanaler. Undersökningen fokuserar främst på fysisk direktreklam men ställer den även bredvid övriga fysiska och onlinekanaler. Undersökningen vänder sig till åldrarna 16-80 år.

Budskapet i årets upplaga av DR-monitorn är att vi gillar att få fysisk post. Det gäller även om det är reklam.