Virala magasinomslag driver försäljning offline

2017/03/09

Kontroversiella omslag har stor spridningskraft i sociala medier. Mycket tyder på att en stor spridning online även boostar den fysiska försäljningen. Det skriver medienätverket flipp.com. 

På ett av Der Spiegels senaste omslag halsugger Donald Trump frihetsgudinnan. På The Times placeras presidenten vid ett bokstavligt talat stormande skrivbord under rubriken ”Nothing to see here”.

Kontroversiella och visuellt tankeväckande omslag har stor genomslagskraft online, i synnerhet på sociala medier. Utöver tiotusentals retweets blev den tyska veckotidningens omslag omskrivet i flertalet internationella medier, bland andra CNN, Daily Mail, Business Insider, SvD och Ad Age. The Times omslag har i skrivande stund över 160 000 interaktioner bara på Twitter. 

Precis som fysiska omslag kan ha en effekt online, kan denna i sin tur ha en effekt på den fysiska försäljningen. Det menar Adam Tinworth, sociala medie-expert och en av Storbrittaniens första bloggare med bloggen onemanandhisblog.com.  

– Ser vi ett omslag i tidningshyllan som vi känner igen från sociala medier, så dras vi till att plocka upp magasinet. Och gillar vi det vi ser, så köper vi det, säger han. 

Der Spiegels omslag från februari 2017 har spridits flititgt i sociala medier och omskrivits i flertalet internationella medier.