Tryckta jättebilagan går hem hos skidfantaster i Ulricehamn

2017/01/12

Ulricehamns tidning, UT, har producerat en 56 sidor tung bilaga om världscupen i längdskidor 21–22 januari, ett grepp som gick hem hos både arrangören och annonsörer. Det skriver Medievärlden. 

 

21–22 januari gästade världscupen i längdskidor i Ulricehamn. Och med den över 60 000 åskådare.

För en kommun som vanligtvis inrymmer strax över 20 000 invånare betyder det affärsmöjligheter. Det gäller även för lokaltidningen Ulricehamns tidning. För egen maskin producerade de en 56 sidor tjock bilaga om det stundande arrangemanget. Bilagan distribuerades med tidningen redan den 7 januari och delades även ut på offentliga platser i Ulricehamn. 

Enligt chefredaktör Henrik Erickson drog bilagan in 300 000 kronor via annonsförsäljning. Dessutom köpte arrangören 20 000 exemplar.

– I dagens värld och för en tidning av vår storlek så är det mycket pengar, säger han till Medievärlden. 

Konceptet var ingen vågad chansning från tidningens sida. Tyngre bilagor har fungerat tidigare. 

– Vi har en bilageproduktion som sticker ut genom att vi alltid gör stora och egna bilagor. UT var en av de första tidningarna som slutade med TT-material för att producera vårt eget material, säger Henrik Erickson och fortsätter:

– Jag tror att en del tidningar tar lite lätt på det här med bilagor. De köper in byråmaterial och hoppas på bra annonsförsäljning, men jag tror inte att det funkar så. Man måste ha ett genuint lokalt material.