Trumpeffekten: Nu börjar unga betala för medier

2017/10/30

I kölvattnet på valet av Donalt Trump till president har flera amerikanska dagstidningar fått se sina prenumerantskaror växa kraftigt. Och det är framför allt de yngre köpargrupperna som börjar prenumerera på nyhetsmedier som aldrig förr, både online och i tryck.

Det är den amerikanska politiska sajten Politico som berättar om trenden hos flera amerikanska medier det senaste året. Klassiska New Yorker har till exempel fått 125 procent fler nya prenumeranter i åldersgruppen 25–34, och the Atlantic har sett en ökning på 130 procent för åldersgruppen 18–24 år. New York Times och Washington Post berättar av tradition inget om sina prenumerantsiffror, men enligt en representant för Washington Post Politico har pratat med, ser de sin snabbaste tillväxt i gruppen milennials. 

Det finns framför allt två förklaringen till trendbrottet för nyhetsmedier, enligt Politico. En handlar om att streamingtjänster som Netflix och Spotify vant människor vid att betala för innehåll. 

Den andra heter helt enkelt Donald Trump. 

Läs hela den intressanta artikeln hos Politico.