Telenor gör DI annonsfri i antidisruptiv kampanj

2016/11/22

Telenor köper upp all annonsyta i Dagens Industris papperstidning och lämnar den tom. Budskapet: att påminna om en värld utan distraktioner. 

 

Ständigt uppkopplade, alltid tillgängliga och med jämna mellanrum distraherade. Med jobbet i fickan, i hemmet, på möten och i bilen kan det vara svårt att behålla fokus på det du gör här och nu. Det är budskapet i Telenors pågående koncept Workfulness. 

För att påminna om hur det känns att få läsa något utan att bli störd har Telenor köpt loss all annonsyta i 250 exemplar av DI:s printupplaga. Där läsaren vanligtvis möts av traditionella annonser låg nu bara en ljust blå bakgrundsfärg utan varken text eller bild. 

– Vi ville ge läsaren en chans att läsa tidningen utan att bli distraherad. Och hittills har vi fått ett fint mottagande från dem tidningen har gått ut till. Budskapet har landat väl, säger Hanna Lye, kommunikationschef på Telenor.  

Konceptet lanserades för drygt ett år sedan och har kommunicerats i omgångar, bland annat i samband med en Sifo-undersökning om hur ofta vår fokus störs under möten för att vi känner att det är dags att kolla mailen. 

Denna gång skickades de annonsfria tidningarna till utvalda prenumererande beslutsfattare som dessutom fick en specialdesignad Workfulness-låda som används för att samla in mobiltelefoner under möten, plus handboken Workfulness.

– Givetvis ska medarbetaren ha de senaste tekniska verktygen och givetvis ska vi hänga med i den digitala utvecklingen. Men det finns också ett ansvar i att säkerställa att människan som ska använda alla dessa produkter mår bra i det här. Distraktionen är en aspekt, det är väldigt lätt att tappa fokus och försvinna i väg någon annanstans, säger Hanna Lye. 

Bild från dagensmedia.se