Sveriges Annonsörer vill stärka reklamens anseende

Submitted by: Peter Johansson 2017/08/22

Under sommaren har Sveriges Annonsörer gjort reklam för – reklam.

Med kampanjen ”Reklam – inte bara störande” ville de öka medvetenheten kring reklamens goda sidor.

Visst kan man tycka att reklam är jobbig, tråkig och störande, skriver organisationen Sveriges Annonsörer på sin kampanjsida (länk). Men, fortsätter den, utan reklam skulle mycket av det som fyller vår vardag inte finnas.

Med kampanjen ”Reklam - inte bara störande” har Sveriges Annonsörer tillsammans med Forsman & Bodenfors kommunicerat reklamens fördelar i press, i tunnelbanan, radio och teve under sommaren. Totalt ingick en reklamfilm och fyra annonser i kampanjen.

Bland argumenten står att reklam stimulerar konkurrens, möjliggör för nya företag, tjänster och produkter, skapar jobb samt idrottsevenmang och en rik kultur. Till exempel lyfts en undersökning från World Federation of Advertisers och Deloitte som konstaterar att varje euro investerad i reklam, ger sju euro tillbaka till BNP.

Kampanjen kommer att hållas levande på kampanjsidan på Annons.se.

Sveriges Annonsörers annons för kampanjen Reklam - inte bara störande

En av de fyra annonser som gått i press och i tunnelbanan under sommaren.