Snabba resultat för Speedos tryckta rebranding-kampanj

Submitted by: Ulrika Torberger 2017/01/25

speedo

Bakgrund

Badklädestillverkaren Speedo beslutade att förnya sin image från ett alldagligt badklädesmärke till ett expertvarumärke. Samtidigt ville företaget lyfta fram effektiviteten av simning som träningsform och förflytta folk från gymmet till poolen. De valde därför en flerkanalskampanj för att sprida sitt budskap.

 

 

Case

I tidningstitlar såsom Men's Health, Women's Health och Runner's World uppmanade Speedo läsarna att bli "Speedo Fit". Till kampanjen som varade i tre månader valdes fyra deltagare ut: en rugbyspelare, två nybörjarsimmare och en elitsimmare. Läsarna fick sedan följa deltagarnas hälsoresa på nära håll och ta del av hur simningen förbättrade deltagarnas kondition, muskelstyrka och fetthalt. I kampanjen ingick printadvertorials, onlineartiklar, videoklipp, nyhetsbrev, sociala medier och influencers.

 

 

Resultat

Kampanjen uppnådde sina viktigaste mål, och post-kampanjanalysen visade höga recallnivåer vilket indikerar att innehållet var mycket minnesvärt särskilt i tryck.

Analysen visade att 46 procent av läsarna av Men's Health, Women's Health och Runner's World tyckte att Speedos Get Fit Challenge var intressant. Kampanjen genererade extremt höga call-to-action-siffror, med över 55 procent recall på print. 85 procent av hubbesökarna agerade.

Som ett resultat av kampanjen har det skett en riktad ökning i varumärkeslojalitet för Speedo, särskilt bland läsarna av Women's Health och Runner's World.