SIS nya kundtidning allt annat än standard

2017/03/09

SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med byrån Appelberg skapat en kundtidning som visar omtanke om dess läsare. 

Magasinet S består av över 50 sidor av omsorgsfullt utvalt papper som bjuder på längre artiklar och uppslagsstora högkvalitativa bilder. Allt inramat av ett limbundet omslag.

– Print har blivit lite av en premiumprodukt. Och när det läggs tid och energi på en tidning visar vi för läsaren att denne är viktig för oss, säger Petra Lodén som är redaktör för Magasinet S hos Appelberg.

Bredare målgrupp ställer nya krav

Tidningen är en nysatsning av SIS:s tidigare medlemstidning Standard Magazine. Sedan den ideella föreningen valt att utöka sin målgrupp till fler än bara medlemmar har behovet att nå ut brett ökat. Att de nya mottagarna dessutom har mindre kännedom om varumärket ökar även behovet att berätta om nyttan med SIS:s verksamhet. 

– Med tidningen kan vi sätta standarder i ett större perspektiv och berätta hur SIS kan bidra till aktuella frågor, vare sig det är digitalisering och automatisering eller export och handel, säger Petra Lodén. 

Magasinet S kommer att ges ut två gånger per år och distribueras till 20 000 beslutsfattare samt delas ut vid mässor och events. Tidningen kompletterar SIS:s digitala kanaler och ger med sitt lyxigare format en uppseendeväckande ingång till föreningens verksamhet. 

– Tidningen är en av flera aktiviteter vi gör för att öka kännedomen om vårt varumärke. Vi jobbar ”online först” genom vår webb, nyhetsbrev och i sociala medier. Det som blir riktigt bra utvecklar vi sedan i tidningen, säger Niki Westerberg, kommunikationschef hos SIS. 

Positivt emottagande

Några mätningar har inte hunnits med ännu. Men det muntliga mottagandet ger dem båda en bra känsla. 

– När vi lagt extra krut på allt från design, bilder och typsnitt till papper och bindning till texter med hög kvalitet skrivna av våra skickliga skribenter så hoppas vi förstås att tidningen blir mer attraktiv att läsa, och det är den responsen vi har hört hittills. Den har fått otroligt positivt omdöme, säger Petra Lodén.

 

Tydlighet i designen och med retrokänsla. Se fler bilder på Appelberg.com