Riktad ODR hjälper Teknikmagasinet driva trafik till e-handeln

2017/04/21

Teknikmagasinets katalogutskick har länge varit flaggskeppet som lockar kunderna till de fysiska butikerna. Med en liten twist lockar samma medium dem även till webbshoppen, skriver PostNord på Dagensmedia.se.

Teknikmagasinets målgrupp är i första hand prylintresserade millennials, i andra hand deras föräldrar. Tidigare har dessa bearbetats lika brett som framgångsrikt genom 2,5 miljoner oadresserade utskick av teknikhandlarens sortimentkatalog, alltid med budskapet att besöka deras butiker. 

Men efter en nyvunnen målgruppskännedom (alla vill inte handla i en fysisk butik) och ett avgränsat geografiskt segment (postnummer för långt från en fysisk butik) stod det klart att det tidigare budskapet inte var relevant för alla mottagare. 

Istället för att skapa nya kampanjer till den avgränsande målgruppen, valde Teknikmagasinet att effektivisera den befintliga med separat budskap till den nya målgruppen och istället berätta om webbshoppen. I samband med det ordinarie katalogutskicket fick drygt 300 000 av mottagarna det alternativa budskapet. Samma budskap kördes mot dessa postnummer även på Facebook. 

Enligt Mikael Karlsson, marknadschef vid Teknikmagasinet, märktes effekten på nästan alla parametrar.

– Vår e-handel växte explosionsartat under Black Friday samt överträffade våra försäljningsmål under julhandeln, säger han till PostNord på Dagensmedia.se.