Rapport: Unga läser längre i print

2017/12/13

En ny undersökning från brittiska National Readership Survey och Comscore visar att print fortfarande dominerar unga läsares nyhetsvanor.

Unga britter, i åldern 18–34 år, ägnar 30 procent mer tid åt att läsa nyheter i print än de gör online konstaterar undersökningen, som jämfört lästid i print respektive de vanligaste onlinemedierna.

Koppling lästid och 

Just lästid är en avgörande faktor när det kommer till att värdera nyhetskonsumtionen, snarare än att bara titta på antalet läsare. Det menar Neil Thurman, professor vid London och Münchens universitet samt medförfattare till undersökningens efterföljande rapport i en intervju med branschtidningen Journalism

– De flesta nyhetstidningar får sina största inkomster från print, så det finns en korrelation mellan tiden läsarna spenderar med ett varumärke i ett visst medium och värdet av print- respektive onlineläsare, säger han till tidningen.

Undersökningen fann att medan veckodagsupplagan av en printtidning genererar i genomsnitt 23 minuters läsning per dag hos åldersgruppen, ger samma nyheter online en lästid på i genomsnitt 43 sekunder per dag. Under dessa 23 minuter hinner givetvis en hel del uppmärksamhet - det som annonserna de facto betalar för - tillägnas innehållet.

– Titta på New York Times, exemplifierar Neil Thurman, 65 procent av deras intäkter kommer fortfarande från print och det är en av de mest avancerade digitala nyhetstidningarna.

Unga läser längre i printUnga britter ägnar 30 procent mer tid åt att läsa nyheter i print än online, enligt undersökningen.