Print-innovatören: "Därför kommer print aldrig någonsin att försvinna"

2017/05/16

Kate Stone har förvandlat Pizza Hut-kartonger till vinylspelare och McDonalds brickunderlägg till inspelningsstudios. I en intervju med Resumé förklarar hon varför upplevelsen av print är svår att ersätta. 

– Vi är besatta av hur många gigabyte eller knappar någonting har, eller hur snabbt någonting är. När sakers värde mäts genom egenskaper och funktioner glömmer vi bort att användarvänligheten, känslan och upplevelsen är det som egentligen betyder något, säger Kate Stone till tidningen Resumé. 

Hon är forskare, kreatör och grundare till den brittiska print-techbyrån Novalia och har skapat innovativa printkampanjer åt några av världens största varumärken. Utöver nämnda Pizza Hut och McDonalds har hon även gjort spelkontroller av Audis kataloger och interaktiva musikaffsicher åt Dunkin’ Donuts.

– Print distribueras i varenda stad, i vartenda land i hela världen. Det finns mer print än digitalt, oavsett om det är en bok, en sockerförpackning eller en vinetikett. Samtidigt upplever människor värdet av något fysiskt som mycket högre än något som är digitalt. Du betalar mer för en musikskiva än du gör för ett mp3-album, ett mp3-album tycker du dessutom ska vara gratis. Det beror på att vi kan ta på musikskivan och föreställa oss hur den har skapats. Därför kommer print aldrig någonsin att försvinna, säger hon till Resumé. 
 


Kate Stone berättar om hennes passion för interaktiv print och hur det fungerar. Från Ted2013 i Kalifornien.