Ny rapport: Nej tack till reklam i sociala medier

2017/08/21

Fler än hälften av sociala media-användarna vill inte mötas av reklam i tjänsterna, enligt ny rapport.  Det rapporterar Resumé.

Resultatet kommer från Novus undersökning, beställd av Sveriges Annonsörer, och visar att endast 46 procent är positiva till reklam i sociala medier. 22 procent av dessa har störst acceptans för reklam på Facebook. Värst är det för Messenger och Whats App där endast 1 respektive 2 procent av respondenternas är ok med reklam, skriver Resumé. https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/01/majoritet-vill-slippa-reklam-i-sociala-medier/

– Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men allt för mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat, och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Reklam i sociala media

Reklam i sociala media är ofta ett störande moment. Bild: Adobe Stock.