Levande julkort engagerar

 

2017/11/03


Brand Name: Posten         Byrå: Åkestam Holst

Bakgrund

Under många år har antalet julkort som skickas via Posten stadigt minskat. Skälet är att många istället väljer att skicka sina julhälsningar elektroniskt, via sociala medier eller på andra sätt. 
Samtidigt visar Postens undersökningar att åtta av tio svenskar uppskattar ett riktigt kort i brevlådan mer än en elektronisk hälsning. 

Case

Åkestam Holst nådde insikten att i vårt digitaliserade samhälle måste det vara lika enkelt att skicka ett tryckt julkort, som att skicka en digital hälsning. Dessutom behövs det något utöver standard för att få folk att verkligen ta steget. 

Resultatet blev ”det levande julkortet”. 

I Funäsdalen i västra Sverige satte byrån i samarbete med en lokal renskötare upp en slags scen, komplett med renhägn, stuga och jultomte. Det hela filmades konstant av tre monterade kameror. 

Via webben kunde sedan vem som helst se vad kamerorna filmade, göra vykort av filmbilderna och skicka det direkt via nätet. Korten skrevs ut och distribuerades av Posten till rätt mottagare. 

Kampanjen underhölls bland annat på Postens FB-sida, där de 6 000 fansen bidrog till att sprida den vidare.

 

Posten - Living Christmas Cards from Åkestam Holst on Vimeo.

Resultat

Kampanjen gav starkt eko

• 250 000 personer besökte kampanjsajten

• 130 000 vykortbilder togs på sajten

• Kampanjen väckte uppmärksamhet i bloggar, teve, offline över hela världen

• Men, viktigast av allt: kampanjen ledde till att kurvan över antalet skickade julkort för första gången vände uppåt igen. 

Företagsinformation

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Posten