Jonna Bergh: ”Vi måste hela tiden testa nya saker”

2017/09/26

Modemagasinet Styleby är idag ett av de mest prestigefyllda medievarumärkena i modeindustrin. För Tidsskriftspodden berättar tidningens chefredaktör Jonna Bergh hur de har nått dit.

Styleby startades för sju år sedan av Jonna Bergh och modeprofilen Elin Kling. Idag är varumärket associerat med träffsäkerhet och kvalitet. I Orvesto Konsument 2017 ökade tidningens räckvidd med tio procent. Styleby var i stort sett det enda modemagasin som visade positiva siffror i undersökningen.

Innan hon startade Styleby arbetade Jonna Bergh som journalist på bland andra Expressen Fredag, Cosmopolitan och Glamour. I en hörvärd intervju för Sveriges Tidskrifters Tidskriftspodden konstaterar hon dock att erfarenheter är en av de första saker du behöver släppa taget om när du ska få en tidskrift av växa.

– Med så mycket nytt som händer hela tiden är erfarenhet idag nästan ett hinder. Utvecklingen kräver att man kliver ur det som varit och tänker nytt, att man är fri från sin egen historia och inte är rädd för det som är nytt, eller för unga människor för den delen, berättar Jonna Bergh för Tidskriftspodden och lägger till:

– Allt nytt är bra så länge motsatsen är bevisad.

Byggde tidningen utifrån målgruppen

När Styleby låg i startgroparna var det varken innehåll eller utformning som fick styra. Istället började Jonna Bergh och Elin Kling med att identifiera sin målgrupp. Elins 100 000 bloggföljare blev en utmärkt utgångspunkt och magasinet klipptes och skars för dem.

– Kunde vi bara tilltala en tredjedel av dessa så hade vi en affär, och det gjorde vi ju. Det är så lätt att bli hög på sin egen idé eller uppdrag. Men det är trixigt att nå ut idag. Att börja från en annan ingång än den givna är därför jätteviktigt för den som vill lyckas idag.

Vågar testa

Ytterligare ett bevis på att försiktigheten inte har fått styra Stylebys utveckling är att tidningen från start lanserades internationellt och på engelska. Ett nytänkande drag som dock visade sig för resurskrävande. Efter en tid skiftade tidningen till svenska.

– Vi måste hela tiden testa nya saker och våga ändra oss om det inte fungerar.

Under åren har varumärket även lanserat event (senast Sweden Fashion & Beauty Day), föreläsningsserier och diverse satsningar på sociala medier. Idag har @styleby på Instagram 60 000 följare.

– Allt vi testar och gör är genomtänkt och konsekvent. På Instagram bygger vi varumärket mot den internationella modebranschen som inte tar del av magasinet på samma sätt. Genom vårt Instagramflöde får vi förtroende genom att vara professionella, ha hög kvalitet på allt vi publicerar, att vi är roliga och själva har ett förtroende för att det vi gör är bra.

Och vad gäller printmagasinets framtid råder det för Jonna Bergh ingen tvekan:

– Printmagasinet är dödsviktigt.

Intervjun är ett utdrag från Tidskriftspodden # 30. Lyssna på hela avsnittet här.

Jonna Bergh, chefredaktör för modemagasinet Styleby

Jonna Bergh, chefredaktör för modemagasinet Styleby. Bild: Bonnier