För att nå nya köpare lät LEGO konsumenter testa varuprover i hemmiljö

2017/02/20


Bakgrund

Målet

Att med hjälp av oadresserad direktreklam skapa kännedom om varumärket LEGO Friends. 
Att rekrytera ABC1 flickor i åldern 7-9.
Att driva kunder till Argos-butiker.

Case

En testperiod i två delar i hemmiljö för att låta kunderna testa produkterna.
Kampanjperiod : 140428 – 140531 (fem veckor) 

  • 135 607 smålådor och 40 000 Emma mini-påsar levererades med hjälp av Whistl’s Own Network.
  • Data från Mosaic UK och Where Britain Shops användes för att identifiera de viktigaste hushållen och hitta de kärnkunder som hade en benägenhet att handla i områden där det fanns Argos-butiker.
  • I kampanjen ingick en minibroschyr med roliga lekar och aktiviteter för att inspirera mottagarna och leda dem till att köpa LEGO Friends-produkter från den lokala Argos-butiken.

Resultat

  • Genom en opt-in-lösning såg kampanjen till att endast engagerade konsumenter fick hem ett gratis varuprov.
  • 30 procent opt-in rate ledde till en försäljningsökning på 26 procent i nyckelbutiker.
  • Som ett direkt resultat av kampanjen agerade 46 procent av hushållen genom att köpa eller planera att köpa en produkt från LEGO Friends, eller genom att köpa en annan LEGO-produkt .
  • Positiv respons på sociala medier.
  • ROI: En pund till 1,25 pund (även om ökad varumärkeskännedom var den egentliga avkastningen).