Fastighetsbyrån profilerar sig digitalt i print

2017/03/20

Fastighetsbyrån visar att bostadsannonsering fungerar bättre på webben – i en printannons. 

Fastighetsbyrån vet att de flesta letar efter bostäder online. Och de använder print för att poängtera det. På en återkommande helsidesannons i olika lokaltidningar runtom i landet har mäklarbolaget packat 121 bostadsannonser så tätt att de inte går att urskilja vad de innehåller. Annonsens copy lyder ”Kolla hela vårt utbud på nätet istället. Det får lite bättre plats där” och annonsen är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors.

– Det finns ingen anledning att annonsera allt vi har till salu i tidningen längre, det är inte relevant för konsumenterna och inte kostnadseffektivt för oss, säger Ulrika Lorentzi som är marknadschef på Fastighetsbyråns huvudkontor.

Print har fått en annan roll i marknadsföringen, menar hon.

– Det finns ett behov av att fortsätta att profilera oss vilket den här annonsen gör. Samtidigt visar den att vi är lyhörda för konsumentens beteende och utvecklingen där print och digitalt idag fyller olika funktioner.