Facebook annonserar i print

2017/05/22

Tillförlitligheten i print är Facebooks nya vapen i kampen mot falska nyheter. I en annonskampanj i brittisk dagspress ger de tips om hur vi upptäcker falska nyheter online. Det skriver Dagensanalys.se

Sedan kritiken mot att Facebook som plattform möjliggjort spridning av falska nyheter, i synnerhet kring Brexit och det amerikanska valet, har sociala medie-företagets kamp mot nättrollen tagit olika former. De har bland annat stängt ned tiotusentals konton som spridit falska nyheter. Nu vänder de sig till denförtroendegivande tryckta dagspressen.

I helsidesannonser i bland annat The Daily Telegraph, The Guardian och The Times ger de handfasta tips för hur vi kan upptäcka om en artikel är falsk. Tidningsannonserna gick ut i början av maj, precis en månad innan det brittiska valet den 8 juni.

Enligt Dagensanalys.se gjorde Facebook en liknande kampanj även en månad innan det franska presidentvalet. Huruvida den kampanjen gav effekt tycks vara svårt att utsäga. Klart är dock att resultatet inte har skrämt jätten i Silicon valley från att fortsätta kommunicera tillit i print. 

Facebooks helsideannons i The Daily Telegraph, The Guardian och The Times.