Egmont: ”Stor framgång med nischade magasin”

2016/12/27

Egmont avslutar 2016 med två nyförvärv till sin produktportfölj, Glutenfri Matlust och Kungliga Magasinet. Bägge inom rejält nischade segment – en affär som förlagsjätten tror starkt på. 

 

– Vi tror definitivt på print och vi har haft stor framgång med våra nischade magasin. Det finns många intresseområden där det finns läsarkretar som är väldigt dedikerade till sitt intresse. Det kan vara kungligheter, svenska öden eller bodybuilding, berättar Marika Bark, förlagsdirektör Egmont Publishing. 

Det gångna årets räckviddsundersökningar säger inte emot. Det svajade visserligen för tidskrifter generellt under 2016 men flera av de smalare segmenten visade att de står stadigt. Nyförvärvade Kungliga Magasinet ökade med 70 % i Orvesto konsument 2016:2. 

– Det finns ett fortsatt väldigt starkt intresse för den tryckta tidningen, både för formatet och den läsarupplevelse det ger, säger Marika Bark. 

Nischade magasin ger även fördelar för annonsörerna, menar hon.

– Annonsörerna har ju möjlighet att träffa exakt de kunder som man önskar. Det blir inte så mycket spill, man går rakt på sin kundkrets. Det är givetvis väldigt positivt för annonsörerna.

Marika Bark, förlagsdirektör Egmont Publishing. Foto: Egmont