Digitala influencers tar klivet till papper

2017/05/24

Veckorevyn har inlett ett samarbete med åtta nya influencer som ska få utrymme både digitalt och i print.

Det är några etablerade onlineröster, från bland annat Pillerpodden och MadebyW, som Veckorevyn har förvärvat för att bidra med material till tidningens tryckta upplaga. Influencerna kommer att bidra med krönikor, nyhetstips och trendspaningar, men även blogga på tidningens nya digitala plattform, Röster.

– Vi märker ett stort intresse från influencers att även nå ut i printmedia. Och eftersom VeckoRevyn består av både magasin och digitala plattformar är det här en perfekt match för alla parter, säger Emelie Lindblom Carlsson, ansvarig redaktör på VeckoRevyn i ett pressmeddelande. 

I första hand kommer materialet att vara printexklusivt. Förhoppningen är att fler från den digitala publiken ska söka sig till print, men satsningen görs framförallt för att Veckorevyn vill sprida influencernas kompetens.

– De här personerna är otroligt duktiga och har stenkoll på sina områden. Den kompetensen hoppas vi kunna sprida på flera plattformar, säger Emelie Lindblom Carlsson i en kommentar till Medievärlden

Veckorevyn är inte ensamma om att låta influencer ta plats i print. Print Power har tidigare skrivit om hur Splays influencers kommunicerar med deras följare i tidningen Splay Gaming.

Andrea Hedenstedt är en av de åtta influencer som ska skriva för Veckorevyns papperstidning. Bild: Veckorevyn.