Därför lyckas Volt i print – gång på gång

2016/12/16

Volt Reklambyrå har blivit ett snudd på stående inslag på reklamtävlingarnas prispallar. Print Power har frågat dem vad som ligger bakom framgångarna. 

 

Två brons för antivapenboken ”Sign Their Yearbook” i nyligen avgjorda Eurobest. Diplom för deras tidningsannonser vid årets Guldsäggsgala. Och i Resumés senaste Månadens kampanj placerade de sig på samtliga pallplatser i printkategorin – något som bara hänt en gång tidigare i tävlingens historia.

Framgångarna med print har onekligen varit många för Volt Reklambyrå. Kunder som Försvarsmakten, Situation Sthlm och New Yorkers Against Gun Violence kan tacka och ta emot den extra uppmärksamheten. 

Hur lyckas ni – gång på gång?

– Dels har vi har gjort en hel del print senaste året, då blir chansen att vi också får till det större. Dels görs det ganska mycket slarvig printannonsering, utan både idé och hantverk som inte bjuder på något annat än information. Och ofta väldigt mycket information. Så när det görs något annat som är smart, kul, snyggt, konstigt, aktuellt, udda, välgjort – eller allt på samma gång – så sticker det ut. Och jag har en hel drös duktiga kollegor som lyckats med just det, säger Petter Nylind, copywriter på Volt och inblandad i många av de framgångsrika kampanjerna. 

Ni har gjort mycket print i år – vad är det som lockar er?

– Generellt kan man väl säga att begränsningarna med print gör det intressant. En platt, orörlig yta som ska väcka läsarens nyfikenhet och helst vara både relevant och bjuda på något, samtidigt som du ska försöka sälja en produkt eller förmedla ett tydligt budskap. Det är inte skitlätt. Men får du till det så kan en annons nå långt utanför tidningen den sitter i.

Vad vinner era kunder på att välja print?  

–Vi har många kunder som har haft print som viktiga delar av sina kampanjer, men det varierar hela tiden. Men jag tror och hoppas att vi försöker göra alla delar av en kampanj så bra det bara går, så den bidrar till helheten men också står stark på egen hand. Inget slarv liksom. Det gäller såklart även print.

Kommer ni att fortsätta leverera i print?

– Vi kör på det vi tror funkar bäst för respektive kund, uppdrag och idé. Men även om du ska lansera en ny supersmart och innovativ tidningsdödande digitaltjänst genom att få Sveriges största influencers att bidra till världens största tidnings- och bokbål på Friends arena, och livesända hela eventet i alla sociala kanaler som finns, så kanske en annons i DN är det perfekta stället att berätta om det på.