Därför går direktreklam starkt just nu

Submitted by: Peter Johansson 2017/09/21

Investeringarna i DR ökar. I augusti 2017 skenade köpen och ökade med 63 procent jämfört med förra årets sensommarmånad. Hittills under året ligger ökningen på stadiga 8 procent. ”DR kompletterar de stora breda räckviddskanalerna bra”, förklarar Staffan Slörner, vd Sverige Mediebyråer.

Det var i senaste Mediebyråbarometern som rekordökningen på 63,4 procent noterades för kategorin DR/annonsblad. Månaden var exceptionell, men faktum är att DR har visat stadiga siffror under flera år.

– Historiskt sett ligger DR relativt stabilt och har klarat sig bra om man jämför med print i övrigt. Från toppåret 2011 har de dock tappat lite, säger Staffan Slörner.

Räckvidden lockar annonsörerna

Att mediet går särskilt starkt just nu beror på att annonsörerna är i stort behov av räckvidd, menar han.

– De stora breda räckviddskanalerna är färre och de som fortfarande klarar av att leverera går fullt. Teve var helt slutsålt i augusti. Även radio och utomhus har haft svårt att tillgodose hela behovet. DR blir då ett bra komplement, säger Staffan Slörner.

Fortsatt effekt lovar fortsatt uppåt för DR

Annonsörerna är medvetna om DRs styrkor och mediets positiva trend ser ut att fortsätta.

– Så länge mediet fortsätter leverera effekt utifrån kostnad så finns det goda förutsättningar, säger Staffan Slörner.

Staffan Slörner, Sveriges Mediebyråer

Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.