Därför är Paper Sveriges bästa kundtidning

2016/11/22

Holmen Papers lyxmagasin Paper är prisad som Sveriges bästa kundtidning. – Den är inte standardprodukten, säger Ulrika Häggroth vid Åkesson & Curry. 

 

Paper har endast utkommit med ett nummer hittills, men är redan uppmärksammat som ett av de mest välgjorda kundmagasinen i Sverige. I oktober vann magasinet Svenska designpriset och nyligen tog det även hem Publishingpriset i kategorin Kundtidning B2B. Motiveringarna beskriver den som ”elegant”, ”ett gott hantverk” och ”fascinerande berättelser”.

– Den är inte standardprodukten, instämmer Ulrika Häggroth, projektledare på Åkesson & Curry, byrån bakom magasinet. 

Med sitt litet ovanliga, större format påminner Paper om en coffe table-bok, som trots sin tjocklek knappt väger någonting. Tidningens första omslag är formgivet av den katalanska 3D-artisten Núria Madrid och i magasinet går att läsa intervjuer med branschprofiler som Wallpapers grundare Tyler Brûlé och fotografen Annie Leibovitz.

– Holmen Paper är i framkant i att tänka innovativt i pappersbranschen. Så vi vill visa vad som händer när man utvecklar sin pappersprodukt. Vi vill visa på möjligheterna och inspirera, säger Ulrika Häggroth. 

Hemligheten bakom framgångarna är en tydlig strategi, att känna målgruppen och att förstå vad som vinner deras förtroende.

– Kund- eller personaltidningar ska inte göras för sakens skull. Utan resurser och en genomtänkt röd tråd med innehåll som är kopplat till vad varumärket ska kommunicera är det inte rätt. 

Paper distribueras till tryckerier, reklambyråer, contentbyråer, magasinförlag, detaljister och inhousebyråer i fem länder.

– Målet med Paper är att nå ut och aktivera Holmen Papers kunder och samtidigt vara en spännande källa till inspiration för branschens kreatörer internationellt, säger hon och fortsätter: 

 – Vi har fått ett fantastiskt mottagande av både befintliga kunder och nya prenumeranter. Och så hade vi ju lite framgångar i Svenska designpriset och Publishingpriset.