DR kraftigt framåt i mediebyråbarometern

2017/09/13

Augustis vinnare i mediebyråbarometern blev kategorierna DR och annonsblad, bio samt utomhus och trafikreklam. Tuffast var det för teve. 
Totalt köptes annonsytor för närmare 990 miljoner kronor under augusti, vilket visar att annonskonjukturen fortsätter gå starkt.

Kategorin DR och annonsblad ökade med hela 63,4 procent under augusti jämfört med samma månad 2016. Hittills i år har kategorin ökat med 8,6 procent. Bland printkategorierna gick även Dagspress landsort bra och ökade sina annonsförsäljningssiffror med 4,1 procent. Detta trots att augusti i år hade färre veckodagar än i fjol.

Totalt sett landade medieinvesteringar under augusti på 990 miljoner kronor.

– Augusti 2017 hade fyra måndagar jämfört med augusti 2016, som hade fem måndagar. De minskade medieinvesteringarna om 8,0 procent är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket var augusti en stark månad jämfört med samma period föregående år. Detta visar att annonskonjunkturen fortsatt är stark och att medieinvesteringarna fortsätter öka, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

DR framåt i Mediebyråbarometern

DR/Annonsblad står för största ökningen augusti 2017.