Clarks visar stilen i samarbete med Time Inc

Submitted by: Tasneem Mahbub 2017/08/22

clarks
Brand Name: Clarks        

Bakgrund

Mot bakgrund av en oro för att uppfattas som gubbigt ville skomärket Clarks förändra sin image till stilsäker. Detta ville märket uppnå genom att rikta sig till en kvinnlig målgrupp med önskan om skor som är både moderiktiga och bekväma. 

Men samtidigt som det ville bygga habegär ville Clarks behålla sina existerande kunder genom att försäkra sig om ett konsekvent varumärkesuppförande och -upplevelse.

Case

Clarks vände sig till Time Inc UK, förlaget som publicerar tidsrkifter som Look, Marie Claire och InStyle. Det skapade en attraktiv kampanj med fokus på ”stil utan ansträngning”. Förutom ett virtuellt torg som hade åtta e-handelsbutiker – bland dem Marie Claire Beauty Room och en Clarks-butik – införde varje tidningstidel tre annonsuppslag och en advertorial i printutgåvorna, vilka visade och berättade om verkliga kunder över hela Storbritannien. Bilderna togs i viktiga Clarks-butiker och var stylade av tidskrifternas personal och en "style academy".

Kampanjen blev en stor succé. 

Resultat

  • Kännedomen ökade. Efter kampanjen var konsumenter 41 procent mer sannolika att komma ihåg Clarks annonser.
  • Tre av fem konsumenter sa att de kände sig mer positivt inställda till Clarks.
  • Kampanjens framgång sträckte sig också till försäljningen, vilket syntes i att Clarks gick från att vara det näst mest sålda märket, till att vara det mest sålda.