Biltema stärker effekten med ADR

2017/06/01

Biltema har för första gången skickat sin katalog som adresserad DR. Ett drag som gav ett ”lysande resultat”, skriver PostNord på Dagensmedia.se

Biltemas sortimentskatalog är flaggskeppet i deras marknadsföring. Två gånger per år skickas katalogen oadresserat till samtliga hushåll runtom varuhusen. Och med över 600 sidor lockar den mottagarna till butikerna och får dem att upptäcka mer av varuhusets sortiment. 

För att stärka effekten ytterligare valde Biltema i år att vässa utskicket. De började med att sortera ut de adresser dit katalogen tidigare gått ut som oadresserad DR och mer än hälften sade nej tack till reklam. Efter att även plockat bort c/o adresser kördes katalogen ut som adresserad DR.  

– Vi såg att vi missade stora delar av målgruppen. Genom att istället skicka adresserad reklam så får vi ut katalogen till så många som möjligt. Det är väldigt effektivt, berättar Henrik Jarl som är Marketing Manager på ägaren till varuhusen, Birgma International, för Postnord

Resultatet instämmer med honom. Utskicket nådde totalt över 3,3 miljoner hushåll. Av dessa såg 71 procent katalogen som relevant och 60 procent agerade på den på något sätt. 

– Det är klart att det kostar mer för oss att göra adresserade utskick men vi ser också stora effekter av det, säger Henrik Jarl. 

Biltema

Biltema stärker sitt redan vinnande katalogkoncept med ADR. Foto: Biltema/Pressbild