Oadresserade kampanjer (broschyrer och andra försändelser) ger en imponerande svarsfrekvens och en god avkastning på investeringen. Återförsäljare i synnerhet utnyttjar oadresserad direktreklam för att kommunicera veckans erbjudande och locka köpare till sina butiker. Tjänstesektorn å sin sida använder oadresserad direktreklam för att skapa varumärkeskännedom och öka kundlojalitet. I en nederländsk undersökning från 2011 uppgav 86 procent av de nederländska återförsäljare att oadresserad direktreklam ger bäst ROI. Samma grupp svarade att uppskattningsvis 30 procent av deras omsättning genereras av oadresserad direktreklam (ICSB, 2011). Enligt ELMA värderas oadresserad direktreklam till över 3,8 miljarder euro i hela Europa. Framgången och populariteten hos oadresserad direktreklam beror på de låga kostnaderna, den höga räckvidden och den omedelbara kontakten med kunderna. Oadresserad direktreklam når alla konsumenter som därmed kan få erbjudanden eller rabatter i försändelserna. Konsumenten kan ta del av rabatten när det passar de.
Kort sagt är oadresserad direktreklam en traditionell distributionskanal som levererar välriktat marknadsföringsmaterial direkt hem till kunden.

Så här är de sju viktigaste orsakerna till att använda oadresserad direktreklam.

 

 

Snabb och mätbar respons

ODR ger snabb och mätbar respons. Denna respons avslöjar en imponerande ROI (Return On Investment). I en brittisk studie blev ODR tre gånger bättre vad gäller kostnad per respons än genomsnittet av alla övriga medier (RDP Ltd). 

Kostnadseffektivt

Med ODR kan du komma riktigt nära dem du söker. Ofta till mindre än en fjärdedel av kostnaden för ett adresserat utskick (SDR Select).

Når bara målgruppen

En av de stora fördelarna med oadresserad direktreklam är att du kan koncentrera kampanjen till specifika områden där det bor många som tillhör målgruppen.

 

Driver trafik

ODR är ett bra sätt att driva trafik till nätet. Hela 31 procent av dem som ser/läser en ODR- trycksak besöker sedan företagets webbplats (På Direkten nr 1 2014 och PFM Research AB). 

Det är kreativt

Många varumärken utnyttjar möjligheterna till kreativitet i ODR för att väcka uppmärksamhet. Det kan till exempel vara hologram, papper med doft, 3D-teknik eller ”pop-up”. 

Utskick med varuprover

Att få ut sina varuprover direkt hem till kunderna och att de kan prova produkter i sitt hem, är ett fantastiskt sätt att öka medvetenheten om ett varumärke och dess produkter, och att få folk att faktiskt prova produkterna. 

Riktat när det behövs

Med geomarketing kan du välja ut den demografi du önskar och samla viktiga data efter hand. Med dessa nya data kan marknadsföringen bit för bit göras ännu mer sofistikerad. 

 

  Upptäck Kraften i print. Klicka för att ladda ner 7 skäl att välja oadresserad direktreklam